پرسش های متداول - کتابخانه پردیس بین المللی کیش kishlib
پرسش های متداول
پرسش های متداول
الف) کتابخانه و عضویت
1.ساعات کار کتابخانه به چه صورت است؟ شنبه تا چهارشنبه ساعت 16-8 ساعت ناهار و نماز از 11:30 تا 12:30 کتابخانه تعطیل می باشد.
2.آیا مراجعه به کتابخانه برای غیر اعضا آزاد است؟ بله، طبق قوانین و مقررات دانشگاه تهران اعضا آزاد امکان استفاده از کتابخانه را دارند.
3.چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند؟ تمامی دانشجویان، کارکنان، اعضای هیأت علمی پردیس بین المللی کیش امکان عضویت در کتابخانه را دارند.
4.برای استفاده از کتابخانه چه مدارکی مورد نیاز است؟ ارائه کارت شناسائی معتبر و یا کارت دانشجویی
5.منابع موجود در کتابخانه عمدتاً به چه حوزه هایی مربوط می باشند؟ منابع موجود در کتابخانه مرتبط با رشته های دایر در پردیس بین المللی کیش و همچنین آثار ادبی، نویسندگان بزرگ می باشد.
6.مخزن کتابخانه باز است یا بسته؟ مخزن کتابخانه بصورت قفسه باز اداره می شود.
7.چگونه می توان با کتابخانه تماس گرفت؟ شماره تلفن تماس 07644430055 داخلی 132، 244 و ایمیل kishlib@ut.ac.ir می باشد.
8.شرایط استفاده از منابع برای کاربران غیرعضو چگونه است؟ استفاده برای کاربران غیر عضو امکان پذیر نمی باشد.
ب) نرم افزارهای کتابخانه
1. چه نرم افزارهایی در کتابخانه موجود است؟ نرم افزار آذرسا ( پارس آذرخش ) برای انجام امورکتابخانه استفاده می شود.
2.چگونه باید از این نرم افزار استفاده کنیم؟ آموزش نحوه ی استفاده از نرم افزار در محل کتابخانه انجام می شود.
3.آیا امکان جستجوی منابع کتابخانه از طریق اینترنت فراهم شده است؟ بله، جستجوی منابع از سایت https://lib.ut.ac.ir
ت) امانت از کتابخانه
1.آیا امکان کنترل وضعیت امانت برای اعضای کتابخانه امکان پذیر است؟ بله. اعضا می توانند از طریق سایت https://lib.ut.ac.ir با ورود به سیستم از طریق شناسه یکتا و یا ایمیل/ پروفایل (شخصی) وضعیت حساب خود را مشاهده نمایند.
2.آیا می توان منابع مورد نیاز خود را رزرو نمود؟ بله. رزرو فقط در مورد منابعی که در امانت می باشند و نسخه ی دیگری از آن در کتابخانه موجود نباشد، امکان پذیر است.
3.مدت اعتبار رزرو منابع چه مدت است؟ در صورتی که تقاضا برای استفاده از یک منبع زیاد باشد، کتابخانه حداکثر یک روز پس از تحویل کتاب به بخش امانت و در صورتی که تقاضا کم باشد، حداکثر تا دو روز پس از تحویل، منابع را نگه می دارد.
4.آیا می توان مهلت منابع به امانت گرفته شده را تمدید کرد؟ بله. در صورتی که توسط عضو دیگری رزرو نشده و همچنین تأخیر در بازگشت نداشته باشد، طبق آیین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران برای اعضای هیأت علمی 3 بار، دانشجویان دکتری 3 بار، کارشناسی ارشد 3 بار، کارشناسی 2 بار و کارکنان 2 بار می توانند تمدید نمایند.
5.در صورت مفقود شدن یا صدمه دیدن کتاب در دست امانت چه باید کرد ؟چنانچه عضو نتواند عین کتاب امانتی را بازگشت دهد موظف است عین کتاب را خریداری و به کتابخانه بازگرداند و جریمه دیر کرد را نیز بپردازد در صورتی که کتاب نایاب باشد و امکان خریداری آن نباشد امانت گیرنده مکلف است از کتابخانه های دیگر کتاب را تهیه و پس از آماده نمودن (کپی و صحافی) آن را به کتابخانه تحویل نموده و علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد با تشخیص مسئول کتابخانه مبلغی را نیز به عنوان مابه التفاوت قیمت نسخه اصلی و کپی بپردازد.
6.تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می گیرد؟دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری با ارائه پایان نامه و یا رساله به همراه ارسال فایل های پایان نامه به ایمیل kishlib @ut.ac.ir مطابق با دستور العمل ساخت پایان نامه در ساعات تعیین شده در سایت کتابخانه به مسئول بخش پایان نامه ها مراجعه می نمایند و در صورتی که به کتابخانه پردیس بین المللی کیش و سایر کتابخانه های دانشگاه تهران بدهی نداشته باشند می توانند امور تسویه حساب را انجام دهند. و دانشجویان دوره کارشناسی به میز امانت کتابخانه ی پردیس مراجعه و در صورتی که به کتابخانه پردیس بین المللی کیش و سایر کتابخانه های دانشگاه تهران بدهی نداشته باشند می توانند امور تسویه حساب را انجام دهند.
7.میزان و نحوه جریمه تاخیر در بازگشت منابع چگونه است؟ جریمه دیرکرد طبق تعرفه آیین نامه کتابخانه های دانشکاه تهران محاسبه خواهد شد. برای روزهای تعطیل جریمه محاسبه نمی شود.
8.نحوه امانت لوح های فشرده به چه صورت است؟ منابع دیداری- شنیداری موجود در کتابخانه شامل CD ، DVDمی باشند. دسترسی به منابع دیداری و شنیداری از طریق سیستم سیستم دیداری و شنیداری در کتابخانه امکان پذیر است.
9.هر کدام از گروه های عضو چه تعداد منبع و برای چه مدت می توانند امانت بگیرند؟
• اعضای هیات علمی دانشگاه: 3 جلد 4 هفته
• دانشجویان دوره دکتری تخصصی: 3 جلد 4هفته
• دانشجویان کارشناسی ارشد: 3 جلد 3 هفته
• دانشجویان دوره کارشناسی: 2 جلد 2 هفته
• کارکنان دانشگاه تهران (رسمی, پیمانی و قراردادی): 2 جلد 2 هفته
10. آیا امکان تمدید منابع به صورت اینترنتی یا تلفنی وجود دارد؟
بله، از طریق وب سایت https://lib.ut.ac.ir ورود به سیستم با شناسه یکتا و یا ایمیل دانشگاه/پروفایل (شخصی)/مدارک در دست امانت/کلیک بر روی عملیات/درخواست تمدید می توان با شماره تلفن 07644430055 داخلی 132 و 244 تماس گرفته کتاب های به امانت گرفته شده را تمدید نمایید.
11. آیا با کارت طرح غدیر می توان به کتابخانه مراجعه نمود؟ خیر. در حال حاضر طرح غدیرغیرفعال می باشد.
ث) بخش مرجع و اطلاع رسانی
1.آیا منابع بخش مرجع امانت داده می شود؟ خیر. منابع مرجع فقط بصورت امانت در محل در کتابخانه قابل استفاده هستند.
2.چگونه می توان از خدمات میز مرجع مجازی استفاده نمود؟ کلیه اعضای کتابخانه طبق ضوابط مندرج در سایت و بدون هیچ هزینه ای با تکمیل فرم ارسال پرسش موجود در این بخش و ارسال آن، می توانند پاسخ پرسشهای خود را دریافت کنند.
3.آیا به امانت گرفتن پایان نامه ها امکان پذیر است؟ خیر.
4.آیا امکان تهیه PDF از پایان نامه ها فراهم می باشد؟ بله. میتوانند از طریق سایت کتابخانه مرکزی خریداری نمایند.
5.آیا جستجو در پایان نامه ها خارج از دانشگاه امکان پذیر است؟ بله. پایان نامه ها همانند سایر منابع اطلاعاتی کتابخانه از طریق نرم افزار کتابخانه قابل جستجو می باشد و این امر با فعال کردن UTVPN دانشگاه امکان پذیر می باشد.
6.شرایط و قوانین استفاده از پایان نامه ها به چه صورت است؟ استفاده از پایان نامه ها از طریق سایت زیر http://utdlib.ut.ac.ir امکان پذیر است.
7.دسترسی به پایگاههای اطلاعات علمی به چه صورت امکان پذیر است؟ از طریق آدرس http://ut.ac.ir / پژوهش/ منابع اطلاعات علمی و یا دسترسی به اینترنت از طریق دسترسی خارج از دانشگاه تهران UTVPNامکان پذیر است.
8.پایان نامه های کل کشور را چگونه می توانم جستجو نمایم؟ از طریق پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به آدرس اینترنتی http://irandoc.ac.ir می توانید جستجو نمائید.
9.برای دسترسی به متن کامل مقالات و یا کتب پایگاه های اطلاعاتی به چه صورت باید عمل کرد؟ بعد از جستجوی مقاله و یا کتب مورد نظر از همان قسمت می توان دانلود کرد در صورتی که متن کامل منبع قابل دانلود نمی باشد می توانید از بخش تحویل مدرک (DSS) درخواست مقاله و یا کتاب مورد نظر را ارسال نمائید.
ج) بخش نشریات
1.آیا کتابخانه مجلات عمومی را نیز مشترک است؟ خیر
2.آیا منابع این بخش به امانت داده می شود؟ خیر. مجلات روز و مجلات آرشیو امانت داده نمی شوند، جهت تهیه رونوشت از مقالات مورد نیاز می توانید از اسکنر که در بخش نشریات قرار داده شده است استفاده نمائید.
3.آیا امکان جستجوی نشریات فراهم شده است؟ بله. اطلاعات و مشخصات تمامی نشریات مشترک کتابخانه در نرم افزار کتابخانه وارد شده و از طریق سایت قابل جستجو می باشند.
چ) مجموعه سازی و فهرست نویسی
1.آیا امکان اهدای کتاب به کتابخانه وجود دارد؟ بله . هر عضو کتابخانه (اساتید و دانشجویان) و یا افراد غیر عضو و خارج از دانشگاه نیز می توانند کتابها و یا مجموعه های خود را به کتابخانه اهداء نمایند. بدیهی است کتابخانه بعد از بررسی نتیجه را به اهداء کننده اعلام خواهد نمود. به آیین نامه اهدای کتاب مراجعه نمایید.
2.نحوه انتخاب و اشتراک مجلات در کتابخانه به چه صورتی است؟ بخش فراهم آوری، عناوین مجلات تخصصی در هر رشته را تهیه و با نظر مدیر گروه و تأیید رئیس کتابخانه، مناسب ترین آنها را انتخاب می نماید.
3.چگونه می توانیم پیشنهاد و سفارش خرید/ اشتراک کتاب و مجله را بدهیم؟ مشخصات کتاب و یا مجله مورد نظر خود را در فرم درخواست خرید کتاب که بر روی سایت پردیس بین المللی کیش بخش خدمات کتابخانه قرار دارد وارد نمائید.
4.نظام رده بندی منابع کتابخانه چیست؟ منابع کتابخانه اعم از منابع چاپی و الکترونیکی بر اساس نظام رده بندی کتابخانه کنگره امریکا LC می باشد. همچنین کتابخانه بر اساس نظام قفسه بازعمل کرده و اجازه ورود به مخزن برای اعضای کتابخانه وجود دارد.