بخش مرجع و اطلاع رسانی - کتابخانه پردیس بین المللی کیش kishlib
بخش های کتابخانه
بخش مرجع و اطلاع رسانی
بخش مرجع
با راه اندازی کتابخانه، فعالیت خود را شروع کرد. منابع موجود در این بخش شامل کتابهای فارسی و لاتین مرجع (اطلسها، دایره المعارف ها، فرهنگنامه ها، واژه نامه ها، سالنامهها و...) می باشد. این منابع امانت داده نمی شوند. کتابخانهی پردیس در این بخش به منظور ارائهی خدمات مفیدتر، مؤثرتر و جهت برطرف ساختن نیاز استفاده کنندگان به تهیه ی رونوشت از منابع مرجع چاپی غیر قابل امانت، اسکنر فراهم نموده است .فعالیتهای این بخش شامل موارد زیر می باشد:
- پاسخگویی به سوالات ارجاعی، واقعیت خواه، موضوعی و پژوهش طلب
- کمک به محققین در یافتن"منابع وماخذ" جهت انجام پژوهش مورد نظر
- همراهی وکمک به محققین درانجام جستجوی رایانهای وموضوعی
- آموزش استفادهکننده در جهت چگونگی استفاده از منابع مرجع
- فعالیت گسترده در شناسایی منابع مرجع و پیشنهاد برای خرید آن
- تهیه کتابچههای آموزشی و انواع راهنماها جهت هدایت و راهنمایی مراجعین در استفاده از منابع
- دریافت پیشنهاد خرید منابع جدید و مورد نیاز مراجعان به صورت حضوری، تلفنی ویا پست الکترونیکی
- انجام خدمات مرجع از طریق تلفن، پست الکترونیکی
- امکان نسخه برداری از منابع مرجع با استفاده از اسکنر
بخش اطلاع رسانی
بخش اطلاع رسانی با هدف اشاعه اطلاعات روزآمد از طریق بکارگیری فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به صورت آنلاین و آفلاین از بخش های مهم کتابخانه است. گردآوری و ارائه خدمات اطلاعاتی آفلاین و آنلاین در زمینه های مختلف از عمده ترین وظایف این بخش است. از جمله خدمات اصلی این بخش ارائه مقالات علمی تمام متن و چکیده مقالات به کاربران است. فعالیتهای این بخش شامل موارد زیر می باشد:
-
- اطلاع رسانی جاری از منابع و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی
- آموزش کاربران با نحوه دستیابی به منابع و پایگاههای اطلاعاتی
- جستجوی مقالات مورد نیاز محققان
- هدایت دانشجویان و کاربران در پیدا کردن منابع و اطلاعات مورد نیاز در شاخه های موضوعی
- ارائه خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات SDI به اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- معرفی سایت ها، بانک ها و پایگاه های اطلاعاتی جدید، تازه ها و اخبار مربوط به فناوری ها در حوزه پژوهشی به اعضای هیات علمی
- پاسخگویی به سوالات تلفنی کاربران
- تهیه جزوات آموزشی از پایگاه های اطلاعاتی
- بررسی مداوم پایگاه های اطلاعاتی و در صورت نیاز پیگیری رفع اشکال پایگاه ها
- گزارش گیری از میزان استفاده کاربران از هر پایگاه با توجه به مجموعه های موجود در آن