پرسش های متداول

الف) کتابخانه و عضویت

1. ساعات کار کتابخانه به چه صورت است؟ شنبه تا جمعه ساعت 8-14 ساعت ناهار و نماز از 12:30 تا 13:30 کتابخانه تعطیل می باشد.

  1. آیا مراجعه به کتابخانه برای غیر اعضا آزاد است؟ بله، طبق قوانین و مقررات دانشگاه تهران اعضا آزاد امکان استفاده از کتابخانه را دارند.
  2. چه کسانی می توانند عضو کتابخانه شوند؟ تمامی دانشجویان، کارکنان، اعضای هیأت علمی پردیس بین المللی کیش امکان عضویت در کتابخانه را دارند.
  1. برای استفاده از کتابخانه چه مدارکی مورد نیاز است؟ ارائه کارت شناسائی معتبر و یا کارت دانشجویی
  1. منابع موجود در کتابخانه عمدتاً به چه حوزه هایی مربوط می باشند؟ منابع موجود در کتابخانه مرتبط با رشته های دایر در پردیس بین المللی کیش و همچنین آثار ادبی، نویسندگان بزرگ می باشد.
  1. مخزن کتابخانه باز است یا بسته؟ مخزن کتابخانه بصورت قفسه باز اداره می شود.
  1. چگونه می توان با کتابخانه تماس گرفت؟ شماره تلفن تماس 07644430055 داخلی 132، 244  و  ایمیل kishlib@ut.ac.ir  می باشد.
  1. شرایط استفاده از منابع برای کاربران غیرعضو چگونه است؟ استفاده برای کاربران غیر عضو امکان پذیر نمی باشد.

ب) نرم افزارهای کتابخانه

1. چه نرم افزارهایی در کتابخانه موجود است؟ نرم افزار آذرسا و اوراکل دانشگاه تهران (سیستم جامع دانشگاه تهران) برای انجام امورکتابخانه استفاده می شود

  1. چگونه باید از این نرم افزار استفاده کنیم؟ آموزش نحوه ی استفاده از نرم افزار در محل کتابخانه داده شده است.
  1. آیا امکان جستجوی منابع کتابخانه از طریق اینترنت فراهم شده است؟ 

 بله، جستجوی کتاب‌ها از سایت https://lib1.ut.ac.ir:8443 و http://lib.ir

جستجوی پایان نامه ها از سایت

http://utdlib.ut.ac.ir

نوع مدرک را پایان نامه انتخاب کنید

جستجوی نشریات از سایت

 http://utdlib.ut.ac.ir

نوع مدرک را نشریات انتخاب کنید

ت) امانت از کتابخانه

  1. آیا امکان کنترل وضعیت امانت برای اعضای کتابخانه امکان پذیر است؟ بله. اعضا می توانند از طریق سایت https://lib1.ut.ac.ir:8443 با ورود به سیستم از طریق شناسه یکتا و یا ایمیل/ پروفایل (شخصی) وضعیت حساب خود را مشاهده نمایند.
  1. آیا امکان رزرو منابع وجود دارد؟ بله. امکان رزرو منابع به صورت حضوری و از طریق نرم افزار کتابخانه وجود دارد.
  2.  آیا می توان منابع مورد نیاز خود را رزرو نمود؟ بله. رزرو فقط در مورد منابعی که در امانت می باشند و نسخه ی دیگری از آن در کتابخانه موجود نباشد، امکان پذیر است.
  3. مدت اعتبار رزرو منابع چه مدت است؟ در صورتی که تقاضا برای استفاده از یک منبع زیاد باشد، کتابخانه حداکثر یک روز پس از تحویل کتاب به بخش امانت و در صورتی که تقاضا کم باشد، حداکثر تا دو روز پس از تحویل، منابع را نگه می دارد.
  1. آیا می توان مهلت منابع به امانت گرفته شده را تمدید کرد؟ بله. در صورتی که توسط عضو دیگری رزرو نشده و همچنین تأخیر در بازگشت نداشته باشد، طبق آیین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران برای اعضای هیأت علمی 3 بار، دانشجویان دکتری 3 بار، کارشناسی ارشد 3 بار، کارشناسی 2 بار و کارکنان 2 بار می توانند تمدید نمایند.
  2. در صورت مفقود شدن یا صدمه دیدن کتاب در دست امانت چه باید کرد ؟

چنانچه عضو نتواند عین کتاب امانتی را بازگشت دهد موظف است عین کتاب را خریداری و به کتابخانه بازگرداند و جریمه دیر کرد را نیز بپردازد در صورتی که کتاب نایاب باشد و امکان خریداری آن نباشد امانت گیرنده مکلف است از کتابخانه های دیگر کتاب را تهیه و پس از آماده نمودن (کپی و صحافی) آن را به کتابخانه تحویل نموده و علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد با تشخیص مسئول کتابخانه مبلغی را نیز به عنوان مابه التفاوت قیمت نسخه اصلی و کپی بپردازد. در نهایت چنانچه تهیه کتاب به هر دلیلی مقدور نباشد بهای کتاب تا دو برابر قیمت روز آن محاسبه و از امانت گیرنده دریافت می شود. هزینه های مربوط به فهرست نویسی آماده سازی و غیره نیز حسب نظر رئیس کتابخانه از وی دریافت می گردد.

  1. تسویه حساب فارغ التحصیلان به چه صورت انجام می گیرد؟

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری با ارائه پایان نامه و یا رساله به همراه ارسال فایل های پایان نامه به ایمیل kishlib @ut.ac.ir مطابق با دستور العمل ساخت پایان نامه در ساعات تعیین شده در سایت کتابخانه به مسئول بخش پایان نامه ها مراجعه می نمایند و در صورتی که به کتابخانه پردیس بین المللی کیش و سایر کتابخانه های دانشگاه تهران بدهی نداشته باشند می توانند امور تسویه حساب را انجام دهند. و دانشجویان دوره کارشناسی در صورتی که پایان نامه دارند همانند دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری باید عمل نمایند در غیر این صورت به میز امانت کتابخانه ی پردیس مراجعه و در صورتی که به کتابخانه پردیس بین المللی کیش و سایر کتابخانه های دانشگاه تهران بدهی نداشته باشند می توانند امور تسویه حساب را انجام دهند.

  1. آیا ارائه کارت عضویت و یا دانشجویی برای امانت گرفتن منابع الزامی است؟ بله
  2. آیا می توان با کارت فرد دیگری منابع کتابخانه را به امانت گرفت؟ خیر

10. یا برای بازگشت دادن منابع به کتابخانه حضور عضو امانت گیرنده الزامی است؟ خیر

11.میزان و نحوه جریمه تاخیر در بازگشت منابع چگونه است؟ جریمه دیرکرد طبق تعرفه آیین نامه کتابخانه های دانشکاه تهران به شرح زیر محاسبه خواهد شد.

تعرفه جریمه های دیرکرد بازگشت کتاب ها در سال تحصیلی 1397-1398

  1. از روز اول تا سوم هر روز 1000 ریال
  2. از روز چهارم تا ششم هر روز معادل 2000 ریال (در بیش از 3 روز، 3 روز اول نیز هر روز 2000 ریال محاسبه می­شود)
  3. از روز هفتم تا دهم هر روز معادل 3000 ریال (در بیش از 6 روز، 6 روز اول نیز هر روز 3000 ریال محاسبه می شود)
  4. در تاخیرهای بیش از 10 روز کارت عضویت فرد به ­صورت موقت تا تسویه حساب کامل مسدود می­ گردد.

تبصره: برای روزهای تعطیل جریمه محاسبه نمی شود.

12. نحوه امانت لوح های فشرده به چه صورت است؟ منابع دیداری- شنیداری موجود در کتابخانه شامل CD ، DVDمی باشند. دسترسی به منابع دیداری و شنیداری از طریق سیستم سیستم دیداری و شنیداری در کتابخانه امکان پذیر است.

.13هر کدام از گروه های عضو چه تعداد منبع و برای چه مدت می توانند امانت بگیرند؟

اعضای هیات علمی دانشگاه: 3 جلد 4 هفته

دانشجویان دوره دکتری تخصصی: 3 جلد 4هفته

دانشجویان کارشناسی ارشد: 3 جلد 3 هفته

دانشجویان دوره کارشناسی: 2 جلد 2 هفته

کارکنان دانشگاه تهران (رسمی, پیمانی و قراردادی):  2 جلد 2 هفته

14. آیا امکان تمدید منابع به صورت اینترنتی  یا تلفنی وجود دارد؟

بله، از طریق وب سایت https://lib1.ut.ac.ir:8443 ورود به سیستم با شناسه یکتا و یا ایمیل دانشگاه/پروفایل (شخصی)/مدارک در دست امانت/کلیک بر روی عملیات/درخواست تمدید می توان به صورت اینترنتی، از طریق کانال کتابخانه @kishlib و ارتباط با ادمین و همچنین می توان با شماره تلفن  07644430055 داخلی  132 و 244 تماس گرفته کتاب های به امانت گرفته شده را تمدید نمایید.

15. آیا امکان استفاده از منابع داخل کشور از طریق کتابخانه ی پردیس وجود دارد؟ خیر

16. آیا با کارت طرح غدیر می توان به کتابخانه مراجعه نمود؟ خیر. در حال حاضر طرح غدیرغیرفعال می باشد.

ث) بخش مرجع و اطلاع رسانی

  1. بخش مرجع و اطلاع رسانی چه خدماتی را ارائه می دهد؟ خدمات پاسخگویی به سوالات مرجع اعضا/ راهنمایی و مشاوره در جستجوی اطلاعات/ خدمات مشاوره اطلاعاتی به اعضای هیأت علمی/ خدمات مشاوره اطلاعاتی به دانشجویان/ مشاوره برای سفارش و تحویل مقاله/ میز مرجع مجازی و… را ارائه می دهد. خدمات بخش مرجع و اطلاع رسانی کتابخانه پردیس بین المللی کیش حضوری و از طریق میز مرجع مجازی ارائه می گردد.
  2. آیا منابع بخش مرجع امانت داده می شود؟ خیر. منابع مرجع فقط بصورت امانت در محل در کتابخانه قابل استفاده هستند.
  3. آیا به سوالات مرجع تلفنی نیز پاسخ داده می شوند؟ خیر . در حال حاضر این امر امکان پذیر نیست.
  4. چگونه می توان از خدمات میز مرجع مجازی استفاده نمود؟ کلیه اعضای کتابخانه طبق ضوابط مندرج در سایت و بدون هیچ هزینه ای با تکمیل فرم ارسال پرسش موجود در این بخش و ارسال آن، می توانند پاسخ پرسشهای خود را دریافت کنند.
  1. آیا به امانت گرفتن پایان نامه ها امکان پذیر است؟ خیر. پایان نامه ها را تنها با ارائه کارت دانشجویی از طریق سایت آنلاین می توان استفاده نمود.
  2. آیا امکان تهیه PDF از پایان نامه ها فراهم می باشد؟ بله. میتوانند از طریق سایت کتابخانه مرکزی خریداری نمایند.
  3. آیا جستجو در پایان نامه ها خارج از دانشگاه امکان پذیر است؟ بله. پایان نامه ها همانند سایر منابع اطلاعاتی کتابخانه از طریق نرم افزار کتابخانه قابل جستجو می باشد و این امر با فعال کردن UTVPN  دانشگاه امکان پذیر می باشد.
  4. آیا جستجو  در پایان نامه ها امکان پذیر است؟ بله. پایان نامه ها همانند سایر منابع اطلاعاتی کتابخانه از وب سایت دانشگاه تهران/پژوهش/کتابخانه مرکزی/کتابخانه دیجیتال
  5. شرایط و قوانین استفاده از پایان نامه ها به چه صورت است؟ استفاده از پایان نامه ها از طریق سایت زیر http://utdlib.ut.ac.ir امکان پذیر است
  6. از اینترنت کتابخانه برای چه مواردی نمی توان استفاده کرد؟ استفاده از فضای چت روم، سایتهای سرگرمی، دانلود و سایتهای مغایر شئونات دانشگاه ممنوع است.
  7. دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی به چه صورت امکان پذیر است؟ از طریق آدرس http://ut.ac.ir / پژوهش/ منابع اطلاعات علمی و یا دسترسی به اینترنت از طریق دسترسی خارج از دانشگاه تهران UTVPNامکان پذیر است.
  1. چه کسانی می توانند از پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه استفاده کنند؟ کلیه اعضای کتابخانه.
  2. بخش آموزشی کتابخانه چه خدماتی را ارائه می دهد؟ این بخش شامل بروشورهای مختلف درباره معرفی جزیره کیش و راهنمایی آشنایی با منابع کتابخانه و پایگاه های اطلاعات علمی الکترونیکی و… می باشد. 
  3. آیا شرکت در کارگاه های آموزشی کتابخانه مستلزم پرداخت هزینه است؟  شرایط و نحوه ثبت نام از طریق سایت کتابخانه ی پردیس اعلام خواهد شد.
  4. پایان نامه های کل کشور را چگونه می توانم جستجو نمایم؟ از طریق پایگاه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به آدرس اینترنتی http://irandoc.ac.ir می توانید جستجو نمائید.
  5. برای دسترسی به متن کامل مقالات و یا کتب پایگاه های اطلاعاتی به چه صورت باید عمل کرد؟ بعد از جستجوی مقاله و یا کتب مورد نظر از همان قسمت می توان دانلود کرد در صورتی که متن کامل منبع قابل دانلود نمی باشد می توانید از بخش تحویل مدرک (DSS) بخش خدمات کتابخانه در وب سایت دانشگاه تهران درخواست مقاله و یا کتاب مورد نظر را ارسال نمائید.
  6. آیا می توان از پایگاه های علمی در محیطی غیر از دانشگاه استفاده نمود؟ بله. با ایجاد ایمیل دانشگاه تهران (با پسوندut.ac.ir) و همچنین دسترسی به اینترنت خارج از دانشگاه که مراحل ثبت نام و توضیحات تکمیلی برای ایجاد ایمیل و ثبت نام در این سامانه در راهنمای استفاده از کتابخانه آمده است. می توانید به این راهنما مراجعه فرمائید

ج) بخش نشریات

بخش نشریات کتابخانه شامل چه منابعی است؟ شامل روزنامه های روز، آرشیو روزنامه ها، آخرین شماره مجلات و آرشیو مجلات می باشد.

  1. آیا کتابخانه مجلات عمومی را نیز مشترک است؟ خیر
  2.  آیا منابع این بخش به امانت داده می شود؟ خیر. مجلات روز و مجلات آرشیو امانت داده نمی شوند، جهت تهیه رونوشت از مقالات مورد نیاز می توانید از اسکنر که در بخش نشریات قرار داده شده است استفاده نمائید.
  3. آیا امکان جستجوی نشریات فراهم شده است؟ بله. اطلاعات و مشخصات تمامی نشریات مشترک کتابخانه در نرم افزار کتابخانه وارد شده و از طریق سایت قابل جستجو می باشند.

چ) مجموعه سازی و فهرست نویسی

  1. آیا امکان اهدای کتاب به کتابخانه وجود دارد؟ بله . هر عضو کتابخانه (اساتید و دانشجویان) و یا افرادغیر عضو و خارج از دانشگاه نیز می توانند کتابها و یا مجموعه های خود را به کتابخانه اهداء نمایند. بدیهی است کتابخانه بعد از بررسی نتیجه را به اهداء کننده اعلام خواهد نمود. به آیین نامه اهدای کتاب مراجعه نمایید.
  2. نحوه انتخاب و اشتراک مجلات در کتابخانه به چه صورتی است؟ بخش فراهم آوری، عناوین مجلات تخصصی در هر رشته را تهیه و با نظر مدیر گروه و تأیید رئیس کتابخانه، مناسب ترین آنها را انتخاب می نماید.
  3. بخش فراهم آوری تازه های کتابخانه را به چه شیوه ای اطلاع رسانی می کند؟
  1. در قفسه نمایش تازه‌های کتاب 2. در زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، عناوین خریداری شده از طریق برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب اطلاع رسانی می شود. ضمن اینکه فهرست تازه های کتابخانه را می توانید از طریق سایت کتابخانه ملاحظه نمایید.
  1. چگونه می توانیم پیشنهاد و سفارش خرید/ اشتراک کتاب و مجله را بدهیم؟ مشخصات کتاب و یا مجله مورد نظر خود را در فرم درخواست خرید کتاب که بر روی سایت پردیس بین المللی کیش بخش خدمات کتابخانه قرار دارد وارد نمائید.
  2. مراحل آماده سازی یک منبع از زمان خریداری تا زمان استفاده از آن چیست؟ هر منبع خریداری شده: 1. باید در دفتر مخصوص ثبت شود 2. در بخش فهرستنویسی اطلاعات توصیفی و تحلیلی آن وارد نرم افزار کتابخانه شود. 3. شماره راهنما برای آن تعیین و در بخش آماده سازی برچسب شماره راهنما، بارکد و مهر زده شود 4. برای قرارگیری در قفسه های مخزن به بخش امانت منتقل شود.
  3. نظام رده بندی منابع کتابخانه چیست؟ منابع کتابخانه اعم از منابع چاپی و الکترونیکی بر اساس نظام رده بندی کتابخانه کنگره امریکا LC می باشد. همچنین کتابخانه بر اساس نظام قفسه بازعمل کرده و اجازه ورود به مخزن برای اعضای کتابخانه وجود دارد.