مرجع مجازی (VRS)

امروزه با توجه به پیشرفت فناوری های نوین و به کار گیری آنها در کتابخانه ها در بخش های مختلف کتابخانه یکی از حوزه های متحول شده ی کتابخانه ها، افزودن خدمات دیجیتالی به خدمات سنتی است. با فراهم آمدن و توسعه روزافزون فناوری ها، کتابخانه ها باید از سامانه هایی استفاده کنند که اطلاعات مورد نیاز متخصصین را در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیتی قابل اعتماد به آن ها ارائه دهند. در این مسیر میز مرجع مجازی یا همان سامانه گفتگوی آنلاین از جمله نظام هایی است که کتابخانه ها و کتابداران را در رسیدن به هدف شان یاری می نماید.

 مدل های مختلفی از خدمات مرجع بر مبنای وب وجود دارد که مدل ارتباطی مرجع همزمان، یک گفتگوی اینترنتی است که به صورت ارتباط همزمان است. کاربر و متخصص اطلاعاتی به طور همزمان و به صورت تعاملی درباره موضوع بحث می کنند. جواب نیز ممکن است به صورت آنلاین داده شود، یا به فرصت دیگری موکول گردد.

خدمات مرجع مجازی کتابخانه پردیس بین المللی کیش این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه نیازهای اطلاعاتی و پرسش های مرجع خود را با کارشناسان مرجع مجازی از طریق پست الکترونیکی Kishlib@ut.ac.ir مطرح و تا 24 ساعت پاسخ مناسب را دریافت نمایید.

همچنین از ساعت 9 تا 11 روزهای کاری کتابخانه با گفتگوی آنلاین پاسخگوی پرسش های شما هستیم.

استفاده از خدمات مرجع مجازی به صورت رایگان و مطابق ساعات کار رسمی کتابخانه می‌باشد.

 لازم به ذکر است پاسخگویی به سوالات بر اساس منابع و امکانات موجود در کتابخانه مرکزی و مطابق با خط مشی خدمات مرجع مجازی کتابخانه، صورت خواهد پذیرفت.

ضمناً به منظوری جلوگیری از پرسش‌های تکراری قبل از طرح سوال، قسمت پرسش‌های متداول مطالعه شود.